Regler för
Utmaningar.
• Varje utmaning spelas
i bäst av tre matcher.
• Om en av de tävlande vinner i två raka
matcher behövs inte den tredje spelas.
• Det är alltid utmanaren som börjar i match
1. Sedan turas man om.
• De tre (eller två) matcherna måste inte
spelas på ett och samma spel,
detta är helt upp till de tävlande att komma överens
om.
• Rankingen påverkas inte av varje match, utan
räknas på vinnaren av dullen.
• Även eventuella returutmaningar är en
överenskommelse mellan de
tävlande, så länge man kommer ihåg
att efteråt föra in utmaningen och
dess resultat på stockholmpinball.
• Om Tournament Mode (varierar från spel till
spel) ska användas eller
inte är också helt upp till de tävlande.
• Det är alltid utmanaren som ska föra in
resultaten efter en avslutad utmaning.
• Man får spela utmaningar på sina hemmaspel.
Upp
Regler för Månadsfinalen.
Spelordning
De tävlande delas in i lika stora grupper om 6-8 personer.
Deltagarna i
respektive grupp läggs in i ett spelschema där
alla möter alla i två
omgångar med matrast emellan. Inom de två omgångarna
får matcherna
spelas hur som helst, men omgång 1 måste vara
avklarad innan omgång 2
får påbörjas.
• En vunnen match = en poäng i tävlingen
och de två i varje grupp som har
mest poäng går till semifinal.
• Vid lika poäng inför semifinalen särskiljs
spelarna i första hand genom
inbördes möte, i andra hand med en utslagsmatch.
• Semifinal spelas i grupper om två spelare
i bäst av tre matcher. Om en
av de tävlande vinner de två första matcherna
spelas inte den tredje
matchen.
• Vinnaren i grupp A möter tvåan i grupp
B, vinnaren i grupp B möter
tvåan i grupp C och vinnaren i grupp C möter
tvåan i grupp A (om det är
tre grupper)
• Vinnarna i semifinalerna går vidare till final.
• Finalen spelas i tre stycken trespelarmatcher, där
vinnaren får 3
poäng, tvåan 2 poäng och trean 1 poäng
i respektive match. Vid lika
poäng efter tre matcher spelas en utslagsmatch.
• Fjärdepristagaren utses med en match mellan
de utslagna i semifinalen.
Gruppindelning
• Spelarna sorteras i rankingordning och tilldelas
ett startnummer. Högst
rankad får nummer 1, näst högst rankad nummer
2, och så vidare.
Antalet grupper beror på antalet deltagare. Vid 12-17
deltagare används
två grupper, vid 18-23 deltagare används tre
grupper.
[tabell 12-17 deltagare, 2 grupper]
Grupp A Grupp B
Spelare Spelare
1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14
15 16
17
[tabell 18-23 deltagare, 3 grupper]
Grupp A Grupp B Grupp C
Spelare Spelare Spelare
1 2 3
4 5 6
7 8 9
10 11 12
13 14 15
16 17 18
19 20 21
22 23
Spel
Vilka spel matcherna ska spelas på lottas fram bland
de fungerande
spelen i lokalen innan tävlingen börjar. Varje
grupp får lika många
spel. Mellan omgång 1 och omgång 2 skiftas spelen
mellan grupperna.
Till semifinalen lottas tre spel fram för varje semifinalgrupp.
Till matchen om 4:e pris lottas ett spel fram.
Till finalen lottas fyra spel fram.
Övrigt
• Kom i tid! Pga. antalet matcher som måste
spelas kan det ta ca. 5-7 timmar
innan en vinnare är utsedd.
• Anmälningsavgiften är 40:- och går
oavkortat till stockholmpinballs
omkostnader som t.ex. webhotell och marknadsföring.
• En rekommendation från tävlingsledningen
är att inte spela längre än nödvändigt.
Är du andrespelare på sista kulan och kommit
kapp går tävlingen smidigare om du
släpper kulan. Tävlingens fortskridande går
före personliga highscore.
• Varje match påverkar din rankingpoäng.
Upp
Generella
regler och information.
Större delen av dessa regler är lånade eller
direkt översatta från Pinburghs regler.
Besök www.pinburgh2002.com
för mer information.
1. Flipperspelets natur
En del av tjusningen med flipper ligger i spelets fysiska
natur. Olyckligtvis betyder det att ovanliga händelser
och maskinfel inte kan förhindras. Inte heller kan
de alltid kompenseras för. Domaren kommer att göra
allt för att hålla en balans mellan att acceptera
flipperspelets fysiska natur och rena maskinfel när
eventuella domslut tas.
2. Mindre maskinfel
Ett mindre maskinfel är ett fel som avviker från
den normala spelfunktionen utan att direkt orsaka en spelares
förlust av kula eller att ge någon spelare en
avsevärd fördel och anses vara en del av det normala
spelet. Vad som anses vara avsevärd fördel
avgörs direkt av domaren om något sådant
skulle inträffa.
3. Större maskinfel
Större maskinfel är ett fel som direkt och orättvist
orsakar en spelares förlust av kula på ett sätt
som inte är en del av spelets normala funktioner. Detta
kan vara en engångsföreteelse eller ett problem
som måste åtgärdas av en tekniker.
Exempel på större maskinfel:
Bonusen börjar räkna medan kulan fortfarande
är i spel på grund av att spelet tappat räkningen
på hur många kulor som runnit.
En tänd kickback skjuter inte tillbaka kulan
som det är tänkt.
En eller flera kulor fastnar och påverkar omgången
i stor utsträckning.
Fel som får en spelare att förlora en eller flera
kulor under multi-ball, utan att samtliga kulor förloras,
kommer att anses vara ett mindre maskinfel.
Om ett större maskinfel skulle inträffa är
det spelarens rättighet och skyldighet att rapportera
detta till domaren. Om domaren anser att det inträffade
är ett större maskinfel kommer spelaren i fråga
att få spela om sin omgång efter de övriga
spelat färdigt.
4. Katastrofala maskinfel
Ett katastrofalt maskinfel är ett fel som inte avsiktligt
gjorts av någon spelare, men får samtliga spelares
spel att avslutas.
Exempel på katastrofala maskinfel:
Spelet kraschar eller resetar på grund av ett
mjukvarufel.
Strömmen bryts.
En ny omgång startas.
Om ett katastrofalt maskinfel inträffar måste
samtliga spelares omgångar som inte var färdiga
spelas om. Katastrofala maskinfel som orsakats av en spelare,
inklusive Slam Tilt, täcks under 6.
5. Maskinfel som inte kan åtgärdas.
Om ett fel kvarstår och inte kan åtgärdas
får omgången spelas om på ett annat spel
som utses genom lottning.
6. Regler för spelare och publik
En normal Tilt leder inte till något straff.
Medveten Slam Tilt leder till att motståndarlaget
får poängen direkt.
Ett avstånd på, minst, en och en halv
meter måste hållas till den spelande.
Om en spelare som spelar på någon annans
omgång i multi-player spel kommer motståndarlaget
få poängen direkt.
Varje spelare har 30 sekunder på sig att börja
spela sin kula efter föregående spelare. Om föregående
spelare har tiltat får spelaren vänta upp till
en minut innan han/hon startar sin kula.
Death saves, Bang backs etc:
Avancerade tekniker som Death Save eller Bang
Back används av vissa spelare. Eftersom dessa
tekniker riskerar skada på både spel och spelare
är de inte tillåtna under några omständigheter.
Eftersom vissa spel har en maxpoäng
(t.ex. Dracula vid 9.999.999.999) kommer en spelare som
uppnår denna maxpoäng att få den som sitt
slutresultat.
7. Maskininställningar
Om möjligt kommer spelen att vara inställda på
det som passar bäst för tävlingsspelande.
Det vill säga:
Tournament mode
3 Kulor
Samtliga Extra Ball funktioner avstängda
Alla spel kommer dessutom att vara i det bästa möjliga
fysiska skick. Om någon tävlande har synpunkter
på någon inställning måste detta
göras innan omgången startar.
Upp
Tillbaka
|